Design:KARTELL

Design är något som jag verkligen brinner för.
Det har jag alltid gjort. Men inte av den anledningen som
design ofta står för idag.
Idag är design ett tecken på status, pengar och en social symbol.
Men det är inte det som riktig design är,
riktig design är funktionellt, ergonomiskt, och vackert.
Varje detalj och linje är noga uträknad och genomtänkt.
För att en stol (tex) inte bara ska vara en stol,
utan den absolut bästa stolen.
Ett underverk för rumpan, din rumpa men även min rumpa.

Sen finns det design som inte uppfyller dessa kraven,
men som vi älskar sååååå mycket ändå.
Något som tillfredställer varje rörelse i våra kroppar.
Design som bara skriker "JAG ÄR DITT ÖGAS STÖRSTA FRÖJD, KÖP MIG"
Och även jag som bildar mig inom design o arkitektur,
som läser mig till alla trixen o formlerna dagarna i ända.
Som sitter sömnlösa nätter på kompliserade CAD program
bara för att få till det exakt. Perfektionism är det enda som funkar.
Även jag faller som en pannkaka för dessa meningslösa, obekväma men
så, så vackra "design" föremål.

Mina absoluta favoriter är ungefär allting som spottas ut ur
fabriken KARTELL utanför Milano.
När jag pluggade i Milano kom drömmen sann och vi
gick en heldag runt på KARTELL fabriken o lyssnade
på en tant med dålig engelska berätta om dess historia till
vi bad om att få åka hem.

Bilder från KARELL har jag i tusental
Här kommer några :D

 


Kommentarer
Postat av: Hemmakatten

Kartell står verkligen för snygg design och cool formgivning. Har en lampa hemma som jag är jättenöjd med. Tröttnar aldrig på den.

2010-09-19 @ 22:25:03
URL: http://hemmakatten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0